Я хочу бути грамотним та завжди захищеним споживачем

Для того, щоб захистити свої права, як споживача  потрібно дотримуватись кількох простих правил. Тому звертаємось до Закону України «Про захист прав споживачів»  Завжди краще запобігти проблемі, ніж її потім вирішувати

Без чека товар не купуємо!

При купівлі товару запитайте у продавців, чи має товар підтверджуючі докумети про якість та безпеку. Також поцікавтесь, чи вам видадуть чек, при цьому неважливо, чи він буде пробитий через касовий апарат, чи написаний від руки (у цьому разі він має бути завірений печаткою приватного підприємця або юридичної особи). Чек є доказом придбання товару, тому на ньому обов'язково повинна бути вказана назва магазину (або прізвище, ініціали приватного підприємця), назва товару, дата покупки та її сума. При покупці товару вам також мусять видати гарантійний талон, в якому обов'язково зазначений термін гарантії,

Що робити, якщо у товарі виявився недолік

Якщо у вас вийшов з ладу придбаний вами товар у період гарантійного строку -  звертайтесь до продавця.

Ваші кроки:

- цю заяву необхідно зробити не в усній формі, а НАПИСАТИ у ДВОХ примірниках;

 У якій зазначте, що товар, який ви придбали у період гарантійного терміну, вийшов із ладу і ви просите, згідно зі ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів», протягом 14 днів зробити безоплатний ремонт, а в разі його неможливості – обміняти товар на аналогічний або повернути кошти. Претензія складається у двох екземплярах, один з яких ви вручаєте продавцю магазину, в якому придбали товар, а інший екземпляр, підписаний продавцем чи приватним підприємцем, залишається у вас. До претензії також варто додати копії чека та гарантійного талона.

Якщо продавець відмовляється підписувати претензію, то ви можете надіслати йому лист з повідомленням, або у присутності двох свідків вручити лист. Свідки повинні поставити свої підписи на вашому примірнику претензії.

Обережно – пастка!

Коли ви здаєте побутову техніку на ремонт, магазин (або фірма, яка буде здійснювати ремонт) повинен видати вам на руки акт прийому вашого товару, який ви маєте підписати. Обов'язково уважно прочитайте його перед тим, як підписуватимете! Там може бути пункт, надрукований дрібним шрифтом, такого змісту: «У зв'язку з тим, що на складі немає усіх запчастин, термін ремонту може тривати більше 14 днів». Якщо ви його у такому вигляді підпишете, то цілком законно вашу техніку можуть ремонтувати місяцями. Тому, якщо виникне подібна ситуація, вам потрібно написати (наприклад): «Із пунктом 9 не погоджуюсь».

Якщо ви купили якісний товар, а через деякий час зрозуміли, що він вам не потрібний, не турбуйтеся. В більшості випадків товар можна повернути назад в магазин (якщо пощастить). А щоб пощастило, треба:

 

1. Назвати правильну причину повернення.

            Згідно із ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів» ви можете обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний товар або повернути товар, який не має дефектів, протягом 14 днів після його придбання, не рахуючи дня купівлі.

           Правильно сформулюйте причину повернення: товар не підійшов за формою, габаритам, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути використаний за призначенням.

Якщо ви наполягатимете на якій-небудь іншій причині, то продавець має право вам відмовити.

2. Річ повинна бути з «нуля».

Ще одне правило обміну і повернення речей належної якості:

товар не повинен бути у використанні і зберігати первинний товарний вид виробу, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.

3. Правила обміну.

Якщо на момент обміну аналогічного товару нема у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари із перерахунком вартості, або отримати назад гроші у вартості поверненого товару, чи здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару у продаж. Продавець зобов'язаний у день надходження товару у продаж повідомити про це споживачу, який вимагає обміну товару.

Згідно із законом на повернення витрачених коштів за якісний товар, що не підійшов, магазину відводиться сім днів.

4. «Чорний список» товарів.

Роблячи покупки, майте на увазі, не будь-який товар можна повернути продавцеві. Перелік якісних товарів, що не підлягають обміну і поверненню, затверджується Постановою Кабінету Міністрів від 19.03.94 №172.

У споживача є не лише права, а й обов'язки

У п. 3. ст. 4 «Права і обов'язки споживачів» зазначено, що споживач зобов'язаний:

  • перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар;
  • в разі необхідності роз'яснення умов та правил використання товару - до початку використання товару звернутися за роз'ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, що виконує їх функції;
  • користуватися товаром згідно з його цільовим призначенням та дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації;
  • з метою запобігання негативним для споживача наслідкам використання товару - застосовувати передбачені виробником в товарі засоби безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною документацією спеціальних правил, а в разі відсутності таких правил в документації - дотримуватися звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду.

Як бачимо нічого надприродного немає - законодавці потурбувалися про безпеку споживачів та правильне використання ними придбаних товарів.

З метою допомоги споживачам у складанні заяв та претензій до виробників, продавців чи виконавців зверніться до управління економічного розвитку та інвестицій виконавчого комітету міської ради каб.4,5 тел. 35709, 8430

 

 

В разі порушення ваших прав, як споживача ви маєте право звернутися до суду або Держпродспоживслужби України, її територіальних органів (адреси та телефони територіальних органів Держпродспоживслужби можна знайти на сайті www.consumer.gov.ua).

 При зверненні до Держпродспоживслужби подаються наступні документи:

- звернення;

- копія звернення до суб’єкта господарювання,

- копія документу, який засвідчує факт придбання продукції;

- копія технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу;

- інші документи, які стосуються розгляду звернення.

Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення). У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.

В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.